DANGKALNYA MENYALAHKAN HARI VALENTINE UNTUK PEMBUANGAN BAYI
Ketua Dewan Pemuda PAS, Nasruddin Hassan baru-baru ini telah membuat satu pendedahan bahawa Valentine Day dan sambutan Tahun Baru adalah antara penyebab utama gejala pembuangan bayi. Lebih sensasi ialah dakwaan bahawa pembuangan bayi memuncak pada sekitar bulan Julai sehingga September yang mengikutnya ialah ‘musim pembuangan bayi’.
Tertarik saya untuk bertanya dari mana atau keputusan kajian mana yang digunakan Nasruddin untuk menyokong hujahan dangkal ini. Tidak salahlah apabila saya mengimbas kata-kata Abraham Lincoln yang pernah menyatakan “It is better to remain silent and be thought of a fool than to open one’s mouth and remove all doubt”.
Tidak dapat dinafikan bahawa gejala pembuangan bayi sudah mulai menjadi satu masalah sosial, tetapi tidak masuk akal sama sekali bahawa masalah pembuangan bayi boleh dan atau wajar dikaitkan dengan Valentine Day dan sambutan Tahun Baru. Mengambil analisis sibendul ini, malam mengawan sambutan Tahun Baru ialah 31hb Disember, seperti yang didedahkan sibendul ini dan musim pembuangan bayi adalah bulan Julai sehingga September. Tapi jika congak tolak-campur tempoh antara malam mengawan hingga musim membuang ialah lebih kurang 9 bulan yaakni bulan Oktober dan lebih tepat 10hb Oktober (Sembilan bulan sepuluh hari) dan jika pasangan mengawan pada 14hb Februari (Hari Valrentine) maka hasil membuah pada bulan November dan lebih tepat pada atau 24 hb November (sembilan bulan sepuluh hari). Mungkin salah kira kot ?
Tetapi itu bukan menjadi jawapan saya kepada hujahan dangkal. Persoalannya ialah mengapa hanya menyalahkan dan secara khusus Hari Valentine dan sambutan Tahun Baru. Mungkin lebih senang, kot untuk menyalahkan upacara kebaratan daripada upacara-upacara tempatan.
Ketua Dewan Pemuda PAS, Nasruddin Hassan baru-baru ini telah membuat satu pendedahan bahawa Valentine Day dan sambutan Tahun Baru adalah antara penyebab utama gejala pembuangan bayi. Lebih sensasi ialah dakwaan bahawa pembuangan bayi memuncak pada sekitar bulan Julai sehingga September yang mengikutnya ialah ‘musim pembuangan bayi’.
Tertarik saya untuk bertanya dari mana atau keputusan kajian mana yang digunakan Nasruddin untuk menyokong hujahan dangkal ini. Tidak salahlah apabila saya mengimbas kata-kata Abraham Lincoln yang pernah menyatakan “It is better to remain silent and be thought of a fool than to open one’s mouth and remove all doubt”.
Tidak dapat dinafikan bahawa gejala pembuangan bayi sudah mulai menjadi satu masalah sosial, tetapi tidak masuk akal sama sekali bahawa masalah pembuangan bayi boleh dan atau wajar dikaitkan dengan Valentine Day dan sambutan Tahun Baru. Mengambil analisis sibendul ini, malam mengawan sambutan Tahun Baru ialah 31hb Disember, seperti yang didedahkan sibendul ini dan musim pembuangan bayi adalah bulan Julai sehingga September. Tapi jika congak tolak-campur tempoh antara malam mengawan hingga musim membuang ialah lebih kurang 9 bulan yaakni bulan Oktober dan lebih tepat 10hb Oktober (Sembilan bulan sepuluh hari) dan jika pasangan mengawan pada 14hb Februari (Hari Valrentine) maka hasil membuah pada bulan November dan lebih tepat pada atau 24 hb November (sembilan bulan sepuluh hari). Mungkin salah kira kot ?
Tetapi itu bukan menjadi jawapan saya kepada hujahan dangkal. Persoalannya ialah mengapa hanya menyalahkan dan secara khusus Hari Valentine dan sambutan Tahun Baru. Mungkin lebih senang, kot untuk menyalahkan upacara kebaratan daripada upacara-upacara tempatan.
Jika hari Valentine hendak di sasarkan, mengapa tidak disasarkan juga karnival Jom Heboh, Gegaria dan lain-lain karnival tempatan yang berlangsung diseluruh negara hampir setiap bulan. Melihat anak-anak muda lelaki dan perempuan hayal syok dengan acara hiburan dan konsert yang menjadi sajian utama karnival-karnival ini dan kemudian berpeleseran sehingga embun pagi, mungkin juga boleh diandaikan aktiviti mengawan rancak juga berlaku. Kalau setiap bulan atau dua dulan sekali acara seperti ini diadakan, gejala pembuangan bayi pun mestilah sepanjang tahun.
Daripada menyalahkan Hari Valentine dan sambutan Tahun Baru, mungkin elok kita bertanya mengapa masalah ini begitu berleluasa di kalangan masyarakat Melayu. Seorang blogger terkenal Syed Akbar Ali menulis dalam laman blognya www.outsyedthebox.blogspot.com melontarkan beberapa persoalan. Antaranya persoalan yang diajukan untuk penjelasan ialah :
1. Apa pasal orang Cina tidak ditimpa masalah kes buang bayi, pada hal orang Cina yang menyambut New Year’s Day, Valentine’s Day, Merry Christmas, Hari Raya China dan sebagainya secara besar-besaran?
2. Apa pasal wanita Cina yang tidak memakai jubah, tudung dan lebih selesa memakai baju skirt, seluar pendek, kemeja tanpa lengan, baju singlet dan sebagainya tidak ditimpa gejala buang bayi ini ?
3. Apa pasal orang Cina yang boleh minum arak, boleh menari berpesta, boleh bergaul bersama lelaki dan wanita terlepas gejala sumbang ini ?
Ya, ini jugalah soalan-soalan yang biasa dibisik-bisikkan masyarakat bukan Melayu melihat gejala pembuangan bayi yang begitu kerap berlaku. Jangan pula katakan bahawa masyarakat Cina lebih toleran atau boleh menerima anak luar nikah. Masyarakat Cina dengan kebudayaan dan tatasusila lebih 5000 tahun tidak menerima dan tidak setuju dengan anak luar nikah. Anak-anak Cina dididik dari awal tentang memelihara diri dan menjaga maruah dan tidak mengaibkan keluarga dan biarpun dibenarkan dan diberikan kebebasan begaul sosial tetapi dingatkan jangan sampai tahap menghamil.
Daripada menyalahkan Hari Valentine, Santa Klaus dan sebagainya, adalah lebih baik Nasruddin (dan seangkatan dengannya) mencari sebab dan punca mengapa gejala pembuangan bayi (dan sumbang mahram) begitu kerap berlaku di dalam masyarakat Melayu.
Pengamatan saya mendapati, institusi ikatan kekeluargaan dalam masyarakat Melayu telah banyak berubah. Jika dulu dikampung anak dijaga keluarga dan diawasi masyarakat setempat. Pergaulan ada batasnya dan tatasusila menjadi pegangan harian. Tetapi kini, kehidupan di bandar telah banyak membawa kepada perubahan. Ikatan kekeluargaan mula berlerai. Lihat sahaja anak-anak Melayu dan khususnya gadis-gadis Melayu yang berpeleseran dan merempat di pusat-pusat beli belah, tempat hiburan seperti arked video dan sebagainya. Tempat-tempat inilah menjadi tumpuan lelaki dan permulaan pergaulan bebas yang diakhiri dengan pembuangan bayi.
Selain daripada ini, tidak dapat dinafikan angka kes cerai paling tinggi dalam masyarakat Melayu. Apabila ayah dan ibu sudah bercerai, siapa pula yang menjaga dan mengawal anak. Anak bebas membawa diri dan bebas bergaul. Tambah pula bila ayah dan ibu bekerja, lagi bebas anak-anak untuk menjalin hubungan. Keadaan rumah juga tidak membantu. Anak 10, bilik 2.
Daripada menyalahkan Hari Valentine dan sambutan Tahun Baru, mungkin elok kita bertanya mengapa masalah ini begitu berleluasa di kalangan masyarakat Melayu. Seorang blogger terkenal Syed Akbar Ali menulis dalam laman blognya www.outsyedthebox.blogspot.com melontarkan beberapa persoalan. Antaranya persoalan yang diajukan untuk penjelasan ialah :
1. Apa pasal orang Cina tidak ditimpa masalah kes buang bayi, pada hal orang Cina yang menyambut New Year’s Day, Valentine’s Day, Merry Christmas, Hari Raya China dan sebagainya secara besar-besaran?
2. Apa pasal wanita Cina yang tidak memakai jubah, tudung dan lebih selesa memakai baju skirt, seluar pendek, kemeja tanpa lengan, baju singlet dan sebagainya tidak ditimpa gejala buang bayi ini ?
3. Apa pasal orang Cina yang boleh minum arak, boleh menari berpesta, boleh bergaul bersama lelaki dan wanita terlepas gejala sumbang ini ?
Ya, ini jugalah soalan-soalan yang biasa dibisik-bisikkan masyarakat bukan Melayu melihat gejala pembuangan bayi yang begitu kerap berlaku. Jangan pula katakan bahawa masyarakat Cina lebih toleran atau boleh menerima anak luar nikah. Masyarakat Cina dengan kebudayaan dan tatasusila lebih 5000 tahun tidak menerima dan tidak setuju dengan anak luar nikah. Anak-anak Cina dididik dari awal tentang memelihara diri dan menjaga maruah dan tidak mengaibkan keluarga dan biarpun dibenarkan dan diberikan kebebasan begaul sosial tetapi dingatkan jangan sampai tahap menghamil.
Daripada menyalahkan Hari Valentine, Santa Klaus dan sebagainya, adalah lebih baik Nasruddin (dan seangkatan dengannya) mencari sebab dan punca mengapa gejala pembuangan bayi (dan sumbang mahram) begitu kerap berlaku di dalam masyarakat Melayu.
Pengamatan saya mendapati, institusi ikatan kekeluargaan dalam masyarakat Melayu telah banyak berubah. Jika dulu dikampung anak dijaga keluarga dan diawasi masyarakat setempat. Pergaulan ada batasnya dan tatasusila menjadi pegangan harian. Tetapi kini, kehidupan di bandar telah banyak membawa kepada perubahan. Ikatan kekeluargaan mula berlerai. Lihat sahaja anak-anak Melayu dan khususnya gadis-gadis Melayu yang berpeleseran dan merempat di pusat-pusat beli belah, tempat hiburan seperti arked video dan sebagainya. Tempat-tempat inilah menjadi tumpuan lelaki dan permulaan pergaulan bebas yang diakhiri dengan pembuangan bayi.
Selain daripada ini, tidak dapat dinafikan angka kes cerai paling tinggi dalam masyarakat Melayu. Apabila ayah dan ibu sudah bercerai, siapa pula yang menjaga dan mengawal anak. Anak bebas membawa diri dan bebas bergaul. Tambah pula bila ayah dan ibu bekerja, lagi bebas anak-anak untuk menjalin hubungan. Keadaan rumah juga tidak membantu. Anak 10, bilik 2.
Dengan suasana rumah sedemikian, tanyakanlah kemana anak-anak lebih selesa berada pada waktu lapang atau melepak? Sudah tentu ditempat-tempat awam. Anak orang kaya bolehlah pergi melepak ke kelab, main golf, duduk melayar komputer di Starbuck, bersenam di gym dan sebagainya. Tapi anak-anak muda Melayu, mereka hendak kemana kalau tidak berlegar di tempat awam. Adakah kemudahan riadah yang sesuai dan aktiviti-akti bermanfaat di rancang dan disediakan pihak berkuasa ditempat-tempat perumahan awam? Malam minggu lain pula ceritanya. Mulalah aktiviti merempit. Majoriti yang merempit biasanya dari kalangan orang Melayu.
Ini berlaku bukan sahaja di bandar-bandar besar, malahan di Kuala Terengganu juga. Gadis-gadis belasan tahun pula membonceng merempit dengan pacar mereka. Mungkin malam merempit berkesudahan dengan mengawan diranjang. Kesudahannya bermula selepas itu, apabila tong sampah, masjid dan luar rumah menjadi tempat pembuangan janin atau bayi.
Juga kajian perlu dibuat daripada mereka yang tertangkap membuang bayi. Tanyakan mengapa mereka terlanjur. Lakarkan profil golongan ini. Siasat latar belakang dari segi kerja dan pendidikan mereka. Jawapan mungkin diperolehi dan yang pasti ialah mereka tidak terlanjur kerana hari Valentine, sambutan Tahun Baru atau tergoda dengan Santa Klaus. Sebaliknya, mungkin golongan ini memerlukan perhatian pihak berkuasa.
Pendek kata, siasatlah dengan akal dan fikrah mengapa gejala pembuangan bayi kini begitu berleluasa dan kekerapan dan bukannya melontar melulu hujahan dangkal menyalahkan Hari Valentine, sambutan Tahun Baru. Dengan hujahan dangkal yang diutarakan Ketua Pemuda PAS, mungkinkah beliau akan menyalahkan minuman Coca-cola sebagai sebab mengapa sumbang mahram berlaku. Kita tunggu.
Postskrip
Pada hari Ahad, 22hb Ogos 2010, Ketua Pemuda PAS mengumumkan bahawa PAS kini menyarankan nikah khitbah atau nikah gantung sebagai satu cara untuk menangani pembuangan bayi.
Juga kajian perlu dibuat daripada mereka yang tertangkap membuang bayi. Tanyakan mengapa mereka terlanjur. Lakarkan profil golongan ini. Siasat latar belakang dari segi kerja dan pendidikan mereka. Jawapan mungkin diperolehi dan yang pasti ialah mereka tidak terlanjur kerana hari Valentine, sambutan Tahun Baru atau tergoda dengan Santa Klaus. Sebaliknya, mungkin golongan ini memerlukan perhatian pihak berkuasa.
Pendek kata, siasatlah dengan akal dan fikrah mengapa gejala pembuangan bayi kini begitu berleluasa dan kekerapan dan bukannya melontar melulu hujahan dangkal menyalahkan Hari Valentine, sambutan Tahun Baru. Dengan hujahan dangkal yang diutarakan Ketua Pemuda PAS, mungkinkah beliau akan menyalahkan minuman Coca-cola sebagai sebab mengapa sumbang mahram berlaku. Kita tunggu.
Postskrip
Pada hari Ahad, 22hb Ogos 2010, Ketua Pemuda PAS mengumumkan bahawa PAS kini menyarankan nikah khitbah atau nikah gantung sebagai satu cara untuk menangani pembuangan bayi.
No comments:
Post a Comment