Saturday, August 28, 2010

SAIDINA UMAR SEMBAYANG DI DALAM GEREJA - DATO MAHFUZ OMAR. SEJAUH MANA BENAR ?

Laman web Harakah http://www.harakahdaily.net/ pada 28hb Ogos 2010 telah menerbitkan berita 'UMNO Tentang Majlis Fatwa' dimana dalam rencana memaparkan isu Ahli Parlimen Serdang Y.B Teo Nie Ching melawat dan memasuki surau Al- Huda di Kajang ahad lalu.

Mengulas isu tersebut, Naib Presiden PAS Dato Mahfuz Omar dilapurkan telah menyatakan " Umat Islam dibenarkan melakukan sembayang walaupun di dalam gereja kerana Saidina Umar al- Khattab telah pernah melakukannya".

Saya dengan rendah diri terpanggil untuk mengulas apa yang diutarakan Dato Mahfuz tentang Saidina Umar dikatakan pernah sembayang di dalam gereja.

Di dalam Kitab itman al-Wafa' fi sirah al-khulafa, tulisan as-Syeikh Muhammad Bin al- Affifi al- Banjuri, Darul Ibnu Haziam di m/s 14 dinyatakan:

" Dan apabila masuknya saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut. Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata saidina Umar kepada Patriach gereja tersebut, "saya ingin solat".
jawab patriach, "Solat sahaja disini".

Tetapi Saidina Umar menolak cadangan Patriach dan bersolat di luar tangga yang berada diluar hadapan pintu masuk gereja secara bersendirian. Selepas Saidina Umar selesaikan solat asar, beliau masuk ke dalam gereja dan mengatakan kepada Patriach, " sekiranya saya mengerjakan solat tadi didalam gereja tuan, saya merasa pasti bahawa umat Islam pada zaman akan datang akan menyatakan bahawa Saidina Umar mengerjakan solat didalam gereja ini, maka kita boleh menukarkan gereja ini kepada masjid untuk melaksanakan solat di dalamnya"

( Juga layari http://www.ibnuhasyim.com/)

Saya percaya inilah toleransi dan kibijaksanaan Saidina Umar, sehingga ada pemimpin bukan Islam seperti Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng ingin mencerminkan pentadbirannya mengikut pentadbiran Saidina Umar.

Saidina Umar sebenarnya boleh sembayang di dalam gereja, jika Saidina Umar ingin berbuat demikian apatahlagi telah telah dijemput dan di-izinkan Patriach gereja. Tetapi Saidina Umar menolak jemputan Patriach dan sebaliknya memikirkan tentang tindakan yang boleh berlaku dimasa akan datang jika Saidina Umar mengerjakan solat didalam gereja.

Justru itu apa yang diutarakan oleh Dato Mahfuz adalah tidak tepat apabila mengatakan Saidina Umar pernah sembayang dalam gereja dan adalah satu kenyataan tidak tepat. Lagipun, adalah kurang menyenangkan mendengar kenyataan yang selah-olah mengatakan orang Islam boleh sembayang di dalam gereja pun. Takut nanti ada orang berdasarkan kenyataan Dato Mahfuz menceroboh masuk ke dalam gereja dan melakukan ibadah di dalam gereja.

Bukan niat saya sama sekali untuk menegur Dato Mahfuz tetapi untuk menjelaskan yang sahih yang setakat saya tahu. I stand corrected.

No comments:

Post a Comment